G-YLG4YTW91X 8145017921
Lakcímről kijelentés: lakóhelyként vagy székhelyként használják az ingatlanod?
Ingatlanvásárlás esetén számos dologra kell figyelnünk. Ezek közül az egyik fontos kérdés, hogy megtudjuk, hogy kik jelentkeztek be előzetesen a megvásárolt ingatlanunkba. A lakásvásárlás örömét ugyanis beárnyékolhatja, ha más magánszemélyek állandó lakhelyként vagy különböző cégek székhelyként továbbra is használják az ingatlanunkat. Hogyan kerülhetjük ezt el? Összegyűjtöttünk néhány tanácsot, amely a lakcímről kijelentés megoldásában segít.
Az átláthatóság érdekében a természetes személyek lakóhelyére, valamint a jogi személyek székhelyére vonatkozó tudnivalókat külön ismertetjük. Azt azonban mindkét esetben érdemes tudnunk, hogy a jogszabály előírja: a ténylegesen használt ingatlanba kötelező bejelentkeznünk. De mit tehetünk azokkal, akik már nem használják az ingatlant, de lakcímkártyájuk és székhelyük mégis egy, már eladott ingatlan címén található? Íme néhány hasznos tanács a lakcímről kijelentés megoldásához.
Jogi személy számára kötelező a székhelyeként bejelentett ingatlanon, például a postaládán feltüntetni saját cégnevét. Így, ha szemrevételezünk egy ingatlant, érdemes figyelnünk rá, hogy van-e cégnév az ingatlanon, a kapun, az ajtón, falon, vagy a postaládán. Ha például az eladó olyan tájékoztatást ad, hogy a név korábbról maradt ott, ezt könnyedén ellenőrizhetjük az E-cégjegyzék weboldalán. Ez egy mindenki számára ingyenesen hozzáférhető honlap, ahol a cég neve alapján kereshetünk, és könnyedén megtudhatjuk a vállalkozás székhelyét. Ha az adásvételt követően kiderül, hogy egy cég bejelentkezett a már tulajdonunkban álló ingatlanba, az illetékes cégbíróság előtt törvényességi felügyeleti eljárást indíthatunk. Ennek célja, hogy bírósági intézkedéssel kikényszerítse a szervezet törvényes működését, így módosítsa székhelyét.
Ehhez a kérelmezőnek:
Mindenképpen követeljük meg az eladótól, hogy adjon tájékoztatást arról, kik vannak bejelentve az ingatlanba, és nyilatkozzon arról is, hogy ezeken kívül más személy nem használja állandó lakhelyként új otthonunkat. Ezt célszerű az adásvételi szerződésbe belefoglalni, így, ha utóbb ki is derülne, hogy nem megfelelően tájékoztatott az eladó, ezért később felelősségre vonható. Ha gyanússá válik, hogy más is be van jelentkezve, lehetőségünk van arra, hogy a kormányhivataltól egy formanyomtatvány segítségével adatot kérjünk.
Alapvetően bármely személy igényelhet adatot a polgárok személyi-, és lakcímnyilvántartásából, amennyiben az jogának vagy jogos érdekének az érvényesítéséhez szükséges. Ennek az adatszolgáltatásnak külön díja van. Lakcímről kijelentés esetén a kérelemben fel kell tüntetnünk, hogy milyen célból kívánjuk az adatokat megismerni, illetve igazolnunk kell azt, hogy milyen jogalapon kérjük az adatot. Amennyiben már tulajdonosként kérjük, úgy elég erre a tényre hivatkozni, ezt pedig támasszuk alá egy friss tulajdoni lappal.
A tulajdonunkban álló ingatlan esetében lehetőségünk van lakcím érvénytelenségének megállapítása iránti kérelmet benyújtani kormányhivatalhoz. Ehhez szükséges a személyazonosító okmányaink bemutatása, illetve a tulajdonosi minőség igazolása. Kérhetjük a lakcím érvénytelenségének megállapítását abban az esetben is, ha olyan ingatlant vásároltunk, amelyben bérleti szerződés alapján bérlő lakott és bejelentkezett az ingatlanba, azonban a bérleti jogviszonyt érvényesen megszüntették, de a kijelentkezés elmaradt.
Fontos, hogy tudjuk: a bejelentkezés egy – a szállásadó hozzájárulásával történő – hatósági aktus, állami nyilvántartási célt szolgál, és nem keletkeztet vagyoni jogot a bejelentkezett számára. Vagyis azt, aki bejelentkezett, nem kell beengednünk a lakásba, nem használhatja az ingatlanunkat. Ugyanakkor kellemetlenségeket okozhat, például azzal, ha odaérkezik a postája. Ennek okán javasoljuk, hogy teremtsünk tiszta élethelyzetet, és kizárólag azon személyek számára engedjük a bejelentkezést, akik ténylegesen ott laknak.
A blogcikk szerzője Dr. Havas-Sághy Gábor ügyvéd